zondag 11 mei 2008

Helft van de kinderen in Afghanistan gaat niet naar school

Vorige maand maakten de Verenigde Naties bekend dat er meer kinderen dan ooit in Afghanistan onderwijs genieten, maar de helft van de Afghaanse kinderen gaat nog steeds niet naar school.

Het zijn vooral meisjes die niet naar school gaan. Volgens Catherine Mbengue, de directeur van het kinderfonds van de Verenigde Naties UNICEF in Afghanistan, blijven 1,2 miljoen meisjes in de leerplichtige leeftijd thuis.

Ze noemde als redenen dat meisjes niet naar school gaan dat ze moeten werken, hun familie moeten helpen of jong trouwen, culturele barrières. Ook is er een tekort aan leraressen en zijn er meer scholen die alleen voor jongens toegankelijk zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van de hulporganisatie Care International. Slecht 35 procent van de leerlingen in Afghanistan is meisje.

Het onderwijs aan meisjes in het post-Taliban tijdperk wordt als een belangrijke graadmeter beschouwd voor het succes van Afghaanse en Westerse functionarissen.

Tijdens het bewind van de Taliban was het voor meisjes verboden om naar school te gaan, en maar ongeveer 1 miljoen jongens gingen naar school.

International Care haalde cijfers van het Afghaanse ministerie van Onderwijs aan, en zei dat er slechts 35 procent van de 5,4 miljoen Afghaanse kinderen die nu naar school gaan meisje is.

Oorzaken
De hulporganisatie zei dat meer dan een derde van de 9.062 scholen alleen voor jongens zijn bestemd, en dat 28 procent van de Afghaanse leerkrachten vrouw is, die meestal werkzaam zijn in de stedelijke gebieden.

Care haalde verder nog als oorzaken aan dat een heleboel ouders niet willen dat hun dochters onderwijs krijgen van mannelijke leerkrachten, en dat ouders hun dochters niet graag naar school sturen wanneer die ver van huis is.

Door deze situatie neemt het onderwijs aan studentes ook niet toe.

Oplossingen
Als mogelijke oplossingen voor het probleem zei Care International dat het belang van onderwijs aan meisjes met de ouders moet worden besproken, dat het onderwijs zich ook moet richten op de buurt, en dat scholen open moeten zijn voor alle studenten.

Eenvoudige stappen zoals gesprekken met dorpsshura’s, mullahs en ouders kunnen tot veranderingen leiden.

Verder kunnen veranderingen aan de school, zoals de bouw van een muur, of een verschillend lesrooster voor jongens en meisjes, bijdrage in een toename van de deelname van meisjes aan het onderwijs.

Care verzorgt in samenwerking met andere hulporganisaties onderwijs dat gericht is op de buurt aan 45.000 kinderen, waarvan tweederde bestaat uit meisjes, in afgelegen gebieden waar er geen scholen zijn van het ministerie van Onderwijs.

UNICEF, het kinderfonds van de verenigde Naties, verklaarde begin dit jaar dat er meer dan zes miljoen kinderen in Afghanistan aan het nieuwe schooljaar zouden gaan beginnen.
UNICEF steunt onderwijs